Բանաստեղծ, արձակագիր, գրական, ազգային և հասարակական գործիչ Հովհաննես Թումանյանի ստեղծագործություններում մարմնավորված են հայ ժողովրդի հավաքական իմաստնությունն ու հանճարը, նրա տենչերն ու երազանքները:
Թումանյան Հովհաննես
1869 թ., գ. Դսեղ (այժմ՝ ՀՀ Լոռու
մարզում)1923 թ., Մոսկվա
(մարմինն ամփոփված է Թբիլիսիի
Խոջիվանքի պանթեոնում,
սիրտը՝ Դսեղում)
|
Հովհաննես Թումանյանի հայրը՝ Ասլանը (1839-1898), գյուղի քահանան էր՝ ձեռնադրված որպես Տեր-Թադևոս։ Նա պատկանում էր ազնվական Թումանյան տոհմին, որ սերում էր Տարոնից 10-11-րդ դարերում Լոռի գաղթածՄամիկոնյաններից։ Մայրը՝ Սոնան (1842-1936) ծագում էր Քոչարյանների տոհմից և նույնպես դսեղցի էր։ Լինելով զրույց սիրող և լավ պատմող կին՝ նա իր երեխաներին լեգենդներ, առակներ և հեքիաթներ էր պատմում, համեմած ժողովրդական ոճով և դարձվածներով։ Թումանյանն ութ երեխաներից ամենաավագն էր. մյուս երեխաներն էին՝ Ռոստոմ (1871-1915), Օսան (1874-1926), Իսկուհի (1878-1943), Վահան (1881-1937), Աստղիկ (1885-1953), Արշավիր (1888-1921), Արտաշես (1892-1916).
1877-79 թթ-ին, Թումանյանը սովորել է Դսեղի ծխական դպրոցում։ 1879-1883 սովորում է Ջալալօղլու (այժմՍտեփանավան) նորաբաց երկսեռ դպրոցում։ 1883 թ-ից բնակվել է Թիֆլիսում։ 1883-87 թթ-ին սովորել է Թիֆլիսի Ներսիսյան դպրոցում, սակայն նյութական ծանր դրության պատճառով 1887թ. ստիպված եղավ թողնել դպրոցը և սկսեց աշխատել Թիֆլիսի հայ եկեղեցական դատարանում, այնուհետև Հայ Հրատարակչական միության գրասենյակում ։ 1893 թ-ից աշխատակցել է «Աղբյուր», «Մուրճ», «Հասկեր», «Հորիզոն» պարբերականներին, զբաղվել գրական և հասարակական գործունեությամբ։
1899 թ-ին նրա նախաձեռնությամբ Թիֆլիսում ստեղծվել է «Վերնատուն» գրական խմբակը, որի անդամներն էին Ավետիք Իսահակյանը, Դերենիկ Դեմիրճյանը, Լևոն Շանթը, Ղազարոս Աղայանը, Պերճ Պռոշյանը, Նիկոլ Աղբալյանը և ուրիշներ։ Որոշ ընդմիջումներով այն գոյատևեց մինչև 1908 թ.:
1912 թ-ին Թումանյանն ընտրվել է նորաստեղծ Հայ գրողների կովկասյան ընկերության, 1918 թ-ին՝ Հայոց հայրենակցական միությունների միության (ՀՀՄՄ) նախագահ։ Առաջին համաշխարհային պատերազմում (1914-1918 թթ.) հայ ժողովրդի կրած վնասները հաշվելու և Փարիզի հաշտության խորհրդաժողովին (1919-20 թթ.) ներկայացնելու նպատակով ՀՀՄՄ-ն 1918 թ-ին ստեղծել է Քննիչ հանձնաժողով՝ Թումանյանի գլխավորությամբ։
1912-1921 թթ. եղել է Հայ գրողների կովկասյան միության նախագահը։ Հայաստանի խորհրդայնացումից հետո դառնում է Հայաստանի օգնության կոմիտեի նախագահ (1921-22)։
1921 թ-ի աշնանը Թումանյանը մեկնում է Կոստանդնուպոլիս՝ հայ գաղթականների համար օգնություն գտնելու նպատակով։ Մի քանի ամիս մնալով այնտեղ նա վերադառնում է հիվանդացած։ 1922 թ-ին տարած վիրահատությունից հետո Թումանյանի ինքնազգացողությունը լավանում է, սակայն սեպտեմբերին հիվանդությունը դարձյալ իրեն զգացնել է տալիս։ Թումանյանին տեղափոխում են Մոսկվայի հիվանդանոցներից մեկը, սակայն 1923 թ. մարտի 23-ին, 54 տարեկան հասակում Հովհաննես Թումանյանը վախճանվում է:
1888 թվականին, տասնինը տարեկան հասակում, Թումանյանն ամուսնանում է տասնյոթամյա Օլգա Մաճկալյանի հետ։ Նրանք ունեցան 10 երեխա. Մուշեղ (1889-1938), Աշխեն (1891-1968), Նվարդ (1892-1957), Արտավազդ (1894-1918), Համլիկ (1896-1937), Անուշ (1898-1927), Արփենիկ (1899-1981), Արեգ (1900-1939), Սեդա (1905-1988), Թամար(1907-1989)։
XX դարի սկզբին Թումանյանը հայտնի է դառնում նաև որպես հասարակական գործիչ։ 1905-06 թթ-ին հաշտարար դեր է կատարել ցարական կառավարության հրահրած հայ-թաթարական կռիվների ժամանակ, որի պատճառով 2 անգամ ձերբակալվել է։ 1918 թ-ին հայ-վրացական պատերազմի ժամանակ խստագույնս քննադատել է 2 հավատակից ժողովուրդների թշնամությունը հրահրողներին։
Թումանյանին մշտապես մտահոգել և հուզել է հայ ժողովրդի ճակատագիրը, Մեծ Եղեռնի հետևանքով Արևմտյան Հայաստանից տեղահանված հայության վիճակը։ 1916 թ-ին 2 անգամ եղել է ազատագրված վայրերում. հասել է մինչև Վան, օգնել հայ գաղթականներին, հատկապես Էջմիածնում հավաքված որբ երեխաներին։ 1914 թ-ին Թումանյանը միանում է "Պատերազմից վնասվածներին օգնող կոմիտե"-ին, որ հետագայում օգնեց մազապուրծ եղած հայ գաղթականներին Էջմիածնում հաստատվել։ Թումանյանը գրել է իր առաջին պոեմը 12 տարեկան հասակում, երբ սովորում էր Ջալալօղլու դպրոցում։ Թումանյանը գրել է բանաստեղծություններ, պոեմներ, քառյակներ, բալլադներ, պատմվածքներ ու հեքիաթներ, ակնարկներ, քննադատական ու հրապարակախոսական հոդվածներ։ Նա սկսել է ստեղծագործել 80-ականների կեսից։ Լայն ճանաչում է ձեռք բերում «Բանաստեղծություններ» հավաքածուի (1-2 հատոր, 1890-92) լույս տեսնելուց հետո։
Թումանյանն իր ստեղծագործություններով հեղաշրջում է կատարել հայ բազմադարյան գրականության մեջ։ Նրա լեզուն և մտածողությունը պարզ են, ժողովրդական։ Նա խորությամբ է արտացոլել հայ ժողովրդի հոգեբանությունը, մտքերն ու ձգտումները։ Թումանյանն իր քնարերգության մեջ արծարծել է հայրենասիրական, սոցիալական, քաղաքական, փիլիսոփայական, սիրային թեմաներ։ Իրական կյանքի պատկերն ու սոցիալական անարդարության դեմ խտացված բողոքն են արտահայտված «Գութանի երգը», «Խրճիթում» և այլ բանաստեղծություններում։ «Հին օրհնություն» բանաստեղծությունը հայ ժողովրդի վշտի, ձգտումների ու երազանքների խտացումն է։ «Հայոց լեռներում» բանաստեղծության մեջ, խոսելով հայժողովրդի դարավոր պատմության, մաքառումների և տանջալից ուղու մասին, հավատով է պատկերել հայրենիքի անպարտելի ու ստեղծագործ ոգին.
Ու մեր աչքերը նայում են կարոտ՝
Հեռու աստղերին
Երկնքի ծերին,
Թե ե՞րբ կըբացվի պայծառ առավոտ՝
Հայոց լեռներում,
Կանաչ լեռներում։
«Հայրենիքիս հետ» բանաստեղծությունը Թումանյանը գրել է Մեծ Եղեռնի օրերին. նրա յուրաքանչյուր տունը մեր պատմության ու գոյափիլիսոփայության յուրօրինակ խտացում է։ Առաջին 2 քառատողերում «Զարկված ու զրկված, ողբի ու որբի հայրենիքի» պատկերներն են, իսկ երրորդը և չորրորդն ավարտվում են «Լույսի և հույսի, նոր ու հզոր հայրենիք» արտահայտություններով։
Թումանյանը գրականության զարգացման հիմնական աղբյուրներ համարել է բանահյուսությունը՝ լեգենդները, առակներն ու ավանդությունները, հեքիաթները («Աղավնու վանքը», «Չարի վերջը», «Գառնիկ ախպերը», «Մի կաթիլ մեղրը» և այլն)։ Այս սկզբունքով են ստեղծված նաև «Սասունցի Դավիթ» (անավարտ), «Թմկաբերդի առումը» պոեմները, «Ախթամար», «Փարվանա» բալլադները։
«Հառաչանք» (անավարտ), «Լոռեցի Սաքոն», «Մարոն» և «Անուշ» պոեմներում պատկերել է հայ նահապետական գյուղը՝ իր բարքերով, սովորույթներով, սոցիալ-կենցաղային հակասություններով։ «Անուշ» պոեմում հավերժական ու անմահ սիրո հուզիչ պատմություն է։ Հերոսուհին՝ Անուշը, կորցնելով իր սերը, կորցնում է նաև հոգեկան հավասարակշռությունը, չի կարողանում այլևս ապրել «պաղ ու տխուր» աշխարհում և իրեն նետում է գետը՝ վիշտը խառնելով Դեբեդի ալիքներին։ Պոեմում Թումանյանը քննադատել է գյուղի հնացած, քարացած սովորույթները և նեղմիտ պատվախնդրությունը։
Թումանյանը մշակել է 2 տասնյակից ավելի հայկական ժողովրդական հեքիաթներ («Տերն ու ծառան», «Ոսկու կարասը», «Ձախորդ Փանոսը», «Անբան Հուռին», «Քաջ Նազարը» և այլն), փոխադրել այլ ժողովուրդների հեքիաթներ։ Նա տիեզերքի, հավերժի, կեցության ու գոյաբանական խնդիրներ է քննել իր քառյակներում, որտեղ անձնական ապրումների ընդհանրացումներով հասել է համամարդկային արժեքների գնահատման.;
Տիեզերքում աստվածային
մի ճամփորդ է իմ հոգին.
Երկրից անցվոր, երկրի փառքին
անհաղորդ է իմ հոգին.
Հեռացել է ու վերացել
մինչ աստղերը հեռավոր,
Վար մնացած մարդու համար
արդեն խորթ է իմ հոգին։
Հայ արձակի լավագույն էջերից են Թումանյանի պատմվածքները, որոնք մեծ մասամբ նվիրված են գյուղին, կենցաղին, բնությանը։ «Գիքորում» քաղաքի բարքերին զոհ դարձած գյուղացի պատանու ողբերգական պատմությունն է։ Պատմվածքում պատկերված են դարի նյութապաշտությունը և մարդու վեհ երազանքների փլուզումը։
Թումանյանը գրել է նաև մանկական բանաստեղծություններ, «Շունն ու կատուն», «Անբախտ վաճառականները» լեգենդները, չափածո և արձակ այլ գործեր։ Հզոր ներշնչանքով է գրված «Սասունցի Դավիթ» պոեմը, որտեղ Թումանյանը պատկերել է հայ ժողովրդի ազատաբաղձ ոգին։
Թումանյանը մասնակցել է «Լուսաբեր» դասագրքի և «Հայ գրողներ» քրեստոմատիայի ստեղծմանը։ Իր հոդվածներում արծարծել է հասարակական կյանքի, գրականության, բանահյուսության, հայոց լեզվի ու բարբառների զարգացման հարցեր, գրել է ուսումնասիրություններ Նահապետ Քուչակի, Նաղաշ Հովնաթանի, Խաչատուր Աբովյանի և նրա «Վերք Հայաստանի» վեպի, Սայաթ-Նովայի, հայ հերոսական էպոսի պատմական արմատների մասին։ Թարգմանել է Ալեքսանդր Պուշկինի, Ջորջ Բայրոնի, Միխայիլ Լերմոնտովի, Հենրի Լոնգֆելլոյիև ուրիշների գործերից։ Թումանյանը ծավալել է նաև հասարակական և գրական լայն գործունեություն։
Թումանյանի ստեղծագործությունները ժողովրդականացել են, լույս են տեսել տարբեր նկարիչների պատկերազարդումներով, վերածվել երգերի։ Նրա գործերի հիման վրա Արմեն Տիգրանյանը գրել է «Անուշ» (ըստ համանուն պոեմի), Ալեքսանդր Սպենդիարյանը՝ «Ալմաստ» (ըստ «Թմկաբերդի առումը» պոեմի) օպերաները, նկարահանվել են բազմաթիվ մուլտիպլիկացիոն («Ձախորդ Փանոսը», «Սուտլիկ որսկանը» և այլն) ու գեղարվեստական («Անուշ», «Գիքորը», «Տերն ու ծառան», «Չախ-Չախ թագավորը») ֆիլմեր։
Թումանյանի բազմաթիվ երկեր թարգմանվել են ռուսերեն, ուկրաիներեն, բելառուսերեն, վրացերեն, տաջիկերեն, ուզբեկերեն, լիտվերեն, անգլերեն,պարսկերեն, իտալերեն, իսպաներեն, հունարեն, արաբերեն, ճապոներեն, շվեդերեն, չինարեն, ղազախերեն և այլ լեզուներով։ 1980 թ-ին սահմանվել է Հայաստանի գրողների միության Թումանյանի անվան ամենամյա մրցանակը։ 1957 թ-ին օպերայի և բալետի թատրոնի շենքի առջև՝ Թատերական հրապարակում, կանգնեցվել է նրա հուշարձանը։ Հետևյալ վայրերը անվանվել են ի պատիվ Հովհաննես Թումանյանի`
Հայաստանում.
· Թումանյանի հայրենի Դսեղ գյուղը 1938-1969 թթ-ին կոչվում էր Թումանյան
· 1951 թ-ին Լոռու Ծաղիկձոր գյուղը վերանվանվեց Թումանյան
· Վանաձորի պետական մանկավարժական ինստիտուտ
· Երևանի տիկնիկային թատրոն
· Երևանի Թումանյան փողոցը
· Երևանի Աջափնյակ համայնքի Թումանյան այգին
Հայաստանից դուրս.
· Թումանյանի հրապարակ (Площадь Туманяна) - Մոսկվայի Հյուսիսային Վարչական շրջանում։
Հայաստանում կա Թումանյանի երկու թանգարան՝ տուն-թանգարանը ծննդավայր Դսեղում, իսկ մյուսը Երևանում :Երևանում Թումանյանի թանգարանը բացվել է 1953 թ-ին։
2011 թ-ի աշնանը Հայաստանի կառավարությունը գնեց Թումանյանի թիֆլիսյան տունը։ Այդ տան բանալիները ներկայումս պահվում են Հայաստանի Գրողների Միությունում։ Նախատեսվում է Թումանյանի տունը վերածել թանգարանի։
ՀՀ 5-հազարանոց թղթադրամի վրա պատկերված է Թումանյանի դիմանկարը։
· Արմեն Տիգրանյանի Անուշ օպերան (1912) հիմնված է Թումանյանի Անուշ (1902) նովելի վրա
· Ալեքսանդր Սպենդարյանի Ալմաստ օպերան (1930) հիմնված է Թումանյանի Թմկաբերդի առումը (1902) ստեղծագործության վրա
· Հետևյալ ֆիլմերը Թումանյաին ստեղծագորոծությունների ադապտացիաներն են՝
· Հովհաննես Թումանյանը (անգլերեն) Internet Movie Database կայքում
Ֆիլմեր, որոնք նկարահանվել են հիմնվելով Հովհաննես Թումանյանի ստեղծագործությունների վրա։
Անուշ, Ի. Պերեստիանի; համր կինո (1930)
· Գիքոր, Ա. Մարտիրոսյան; համր կինո (1934)
· Տերն ու ծառան, Դ. Քեոսեյան; Հայֆիլմ (1962)
· Ախթամար, Ե. Մարտիրոսյան; Հայֆիլմ (1969)
· Աղքատի պատիվը, Բ. Հովհաննիսյան, Ա. Սամվելյան; Հայֆիլմ (1969)
· Չախչախ թագավորը, Դ. Քեոսեյան; Հայֆիլմ (1969)
· Սուտլիկ որսկանը. Արամայիս Սարգսյան; Հայֆիլմ (1969)
· Սովի ժամանակից, Է. Մարտիրոսյան; Հայֆիլմ (1974)
· Գիքոր. Ս. Իսրաելյան; Հայֆիլմ (1982)
· Капля меда, Հենրիխ Մալյան; ռուսերեն; Հայֆիլմ (1982)
Ես կարդում եմ նրան ու ասում.
– Այս հմո՛ւտ, հանճարեղ
Լոռեցին
Հոմերի, Գյոթեի հետ մի օր՝ հավասար՝ նստել է
քեֆի,
Եվ թաս է բռնել նրանց հետ, մեծարանք տվել ու
առել,
Ինչպես իր պապերն են արել՝ իրար հետ
խնջույքի նստելիս:
Եղիշե Չարենց
Hovhannes Tumanyan (19 febbraio 1869 - 23 marzo 1923), è considerato uno dei più grandi poeti e scrittori armeni. Il suo lavoro è stato principalmente scritto in forma tragica, spesso incentrata sulle dure condizioni di vita degli abitanti del villaggio nella regione di Lori.
genitori Tumanyan |
Suo padre, Aslan (1839-1898), è stato il parroco del paese conosciuta con il nome di Ter-Tadevos. Era un discendente di una famiglia principesca armena di Tumanyan, ramo della famosa casa reale di Mamikonian che si stabilì a Lori nei secoli 10 ° 11 ° dal loro feudo feudale originaria di Taron.Sua madre, Sona (1842-1936), un narratore appassionato con un particolare interesse nelle favole. Giovane Tumanyan era il più vecchio di otto figli, i suoi fratelli erano Rostom (1871-1915), Osan (1874-1926), Iskuhi (1878-1943), Vahan (1881-1937), Astghik (1885-1953), Arshavir (1888 -1921), Artashes (1892-1916).Dal 1877-1979, Tumanyan frequentato la scuola parrocchiale di Dsegh. Dal 1879-1883 è andato a una scuola in Jalaloghly. Tumanyan trasferì a Tiflis nel 1883, dove ha frequentato la Scuola Nersisyan 1.883-1.887. Tumanyan del scrisse la sua prima poesia all'età di 12 anni, mentre studiava a scuola Jalaloghly. Ha vissuto a casa del professore per un po 'ed era in amore con la figlia del maestro Vergine.Nel 1899, Tumanyan si avvicinò con l'idea di organizzare riunioni di intellettuali armeni del tempo a casa sua da 44 Bebutov Street a Tiflis (oggi Amaghleba 18, in Sololaki). Ben presto divenne un gruppo letterario influente, che spesso riuniti nella soffitta della casa di Tumanyan. Vernatun significa soffitta in armeno, che era il nome del gruppo è stato indicato. Esponenti di spicco del collettivo erano Avetik Isahakyan, Derenik Demirchyan, Levon Shant, Ghazaros Aghayan, Perch Proshyan, Nikol Aghbalian, Alexander Shirvanzade, Nar-Dos, Vrtanes Papazyan, Vahan Terian, Leo, Stepan Lisitsyan, Mariam Tumanyan, Gevorg Bashinjagyan e molti altri significative figure armene del 20esimo secolo. Con alcune pause, esisteva fino al 1908.Nel 1912 Tumanyan è stato eletto il presidente della Compagnia di Caucaso armeno scrittori.
Nell'autunno del 1921, Tumanyan recò a Costantinopoli a trovare supporto dei rifugiati armeni. Dopo mesi trascorsi lì, è tornato malato. Dopo l'intervento chirurgico nel 1922, ha cominciato a stare meglio. Ma nel mese di settembre, la malattia di Tumanyan iniziato a progredire ancora. Fu trasferito in un ospedale di Mosca, dove morì il 23 marzo 1923.
Durante il governo provocato armeno-tatari stragi del 1905-1907, Tumanyan ha preso il ruolo di pacificatore, per il quale è stato arrestato.
Tumanyan anche profondamente criticato la guerra georgiano-armeno del 1918.
In ottobre 1914 Tumanyan aderito al "Comitato per il sostegno delle vittime di guerra", che poi ha aiutato i rifugiati genocidio armeno si stabilirono in Ejmiatsin.La parola di Tumanyan è semplice, naturale e poeticamente ispirato allo stesso tempo. Non è un caso che decine di frasi ed espressioni di opere di Tumanyan sono diventati una parte naturale del linguaggio della gente comune, i loro detti, adagi e massime.
Tumanyan è generalmente considerato nei circoli armeni come "All-armeno poeta". Ha conseguito questo titolo quando il Catholicos armeno aveva ordinato che i profughi armeni provenienti da ovest non entrano alcune zone della sua chiesa e la casa, dal momento che è considerato "il Catholicos di tutti gli Armeni". Tumanyan in risposta denunciato tale decisione sostenendo che i rifugiati potrebbero cercare sollievo nei quartieri Catholicos 'in ordine di "Il poeta di tutti gli Armeni".
Ha creato testi, favole, poesie e traduzioni epici in armeno di Byron, Goethe e Puskin.
Le opere più famose di Tumanyan includono:
Tombstone of Tumanyan in theArmenian Pantheon of Tbilisi. |
Il cane e il gatto (1886)
Maro (1887)
Akhtamar (1891)
Davit di Sasun (1902)
La Cattura di Tmkaberb (1902)
Una goccia di miele (1909)
La fine del male (1908)
Lo scià e l'innocente (1917)
romanzi
Anush (1890)
Gikor
David di Sassoun
fiabe
Nazar the Brave
Il Capretto
Il Sfortunato Panos
Di seguito sono stati nominati dopo l'onore di Tumanyan:
Di Tumanyan House Museum in Dsegh in Armenia
Villaggio natale di Tumanyan di Dsegh è stato rinominato in suo onore Tumanyan 1938-1969.
Nel 1951, il villaggio di Dzagidzor di Lori Province è stata ribattezzata Tumanyan
Università Pedagogica di Vanadzor
Hovhannes Tumanyan House Museum in Dsegh |
Armenian State Puppet Theater a Yerevan
Tumanyan St. nel centro di Yerevan
Tumanyan Park nel quartiere Ajapnyak di Yerevan
Al di fuori di Armenia
Tumanyan Square - nel Nord Okrug amministrativo di Mosca, Russia.
Ci sono 2 musei di Tumanyan in Armenia, uno nella sua città natale Dsegh e un altro nel Museo Yerevan.Tumanyan s 'a Yerevan è stato inaugurato nel 1953.
Nell'autunno del 2011 il governo dell'Armenia acquistato la casa di Tumanyan a Tbilisi dal suo proprietario georgiano. Le chiavi di quella casa sono attualmente conservati presso l'Unione degli Scrittori di Armenia. Un museo sarà presumibilmente stabilito in questa casa.
Opera
Anush (1912) di Armen Tigranian, sulla base di Anush romanzo (1902)
Almast (1930) di Alexander Spendiaryan, basata sulla cattura di Tmkabert (1902)
I seguenti film sono stati adattati da opere di Hovhannes Tumanyan.
Cinema
Statua Tumanyan in Dsegh, Armenia |
Hovhannes Tumanyan presso l'Internet Movie Database
Elenco dei film basati sulle opere di Tumanyan.
Gikor di A. Martirosyan, in silenzio (1934)
Il Maestro e il Servo di D. Keosayan; Armenfilm (1962)
Akhtamar da E. Martirosyan; Armenfilm (1969)
Onore dei poveri da B. Hovhannisyan, A. Samvelyan; Armenfilm (1969)
Il Re Fat D. Keosayan; Armenfilm (1969)
Il Lying Hunter di Aramayis Sargsyan, Armenfilm (1969)
Dal momento che il tempo della fame da E. Martirosyan; Armenfilm (1974)
Gikor da S. Israeilyan; Armenfilm (1982)
Una goccia di miele di Henrik Malyan, in russo, Armenfilm (1982)
Film d'animazione
Lista di cartoni animati basati su opere di Tumanyan.
Una goccia di miele di V. Podpomogov (1968)
Parvana da V. Podpomogov (1968)
Hunter il bugiardo da E. Badalyan (1969) [16]
Il Sfortunato Panos da S. Galstuyan (1980)
La morte di Kiko da Robert Sahakyants (1986)
Nazar il Prode di Robert Sahakyants (1986)
Tumanyan è generalmente considerato nei circoli armeni come "All-armeno poeta». Funzioni Hovhannes Tumanian Museo dal 1953. Il fondatore e primo direttore fu la figlia poeti. Le copie di manoscritti, documenti fotografici e illustrazioni originali di scrittura Tumanian, opere di artisti come G.Yeritsian, A.Grigorian, G.Khanjian sono esposti qui.
Nel 1969, in occasione del 100 ° anniversario del grande scrittore, un nuovo edificio a due piani è stato costruito per i materiali delle case legati alla vita Tumanyans e di lavoro compresi i suoi oggetti personali, documenti, manoscritti, schizzi e pubblicazioni in più di 40 lingue .
Il secondo piano riproduce nei minimi dettagli Tumanians Tiflis (Georgia) appartamento dove lo scrittore visse gli ultimi 14 anni della sua vita. Il museo ospita anche la sua biblioteca privata di circa 8000 volumi dedicati agli studi sul Caucaso e l'Armenia, religione, cultura, storia e folklore di varie nazioni. Il museo è un grande centro di ricerca e organizza eventi letterari e spettacoli dedicati al geniale scrittore Tumanyan.
Il patio è il busto del poeta (scultore Aytzemnik Urartu) e una piccola cappella (architetto R. Julhakyan), dove è sepolto il cuore del poeta.
Che altro è necessario se la libertà e l'amore che possiede?
Cosa stai cercando, se non si può nemmeno fare un passo senza soffrire?
Oh sciocco! Quando verrà l'ora arriverà quando si prende tutto quello che
Siamo Dotato, anche se non per molto, senza soffrire?
***
Il dolore armeno
Il dolore armeno è un mare senza sponde,
Un enorme abisso di acqua;
La mia anima nuota tristemente
Su questa distesa enorme e nero.
Si esibisce a volte - infuriato,
E cerca la sponda - azzurro e sereno,
Dove a volte, si tuffa stancamente profondamente
In cerca di riposo insondabile;
Ma non potrà mai raggiungere il fondo di questo mare.
Non sarà mai raggiungere la riva.
Nel dolore armeno - sulla distesa nera
La mia anima vive e piange ...
***
"Ho ricevuto la tua lettera. Lei sta dicendo, se è il momento giusto, - mi dicono e io verrò.
Non so, cosa si intende per il 'momento giusto', ma lasciate che vi dica:
- Vieni!
- Vieni, Avo!
Non c'era tempo giusto per noi, non ci può essere e non ci sarà, ma ancora ... venire.
Una volta che si torni vedrete che la nostra terra è distrutta, il nostro popolo sono battuti, quelli che sono sopravvissuti sono rotti, le fila di amici e parenti hanno diminuire. Vedrete quanto è grande la nostra quota è di questo oceano umana di dolore, ma ancora non vieni.
So che laggiù non hai niente che è giusto per te - né un luogo, né tempo, né l'ambiente, né qualsiasi mezzo.
Dopo tutto, si deve mancare la nostra terra e l'acqua, i vostri parenti e amici.
... Così fanno venire, mia cara Avo. "
***
Nel 1916 Valeryi Brjusov (1873-1924), un poeta russo eccezionale che ammirava cultura armena, ha detto, "la poesia di Tumanyan è dell'Armenia stessa, antico e nuovo, risorto e ritrarre in poesie di un grande maestro."
Ованес Туманян родился в семье священника. Род Туманянов происходит от ветви армянского княжеского (нахарарского) рода Мамиконянов, правившей в средние века в селе Дсех (Лори).
В 1878—1883 получил начальное образование в школе Степанавана, а затем перевёлся в школу Нерсесян в Тифлисе (Тбилиси), однако по причине материальных затруднений был вынужден в 1887 году оставить её и поступить на работу в Тифлисский армянский народный суд, а позже — в Армянский издательский союз.
Получил широкую известность после выхода сборника «Стихотворения». Во многих своих произведениях Туманян обращается к нелегкой доле армянского крестьянства, к различным сторонам традиционного уклада его жизни. На данную тематику его поэмы: «Маро» (1887, опубл. 1892), «Сако из Лори» (1889, опубл. 1890), поэма «Ануш» (1890, опубл. 1892, А. Тиграняном к ней написана опера).
В 1899 в Тифлисе создал литературный кружок «Вернатун», членом которого были видные армянские поэты, писатели, художники и композиторы.
Был известен также как общественный деятель, дважды был арестован царским правительством. В 1912—1921 годах был председателем Кавказского союза армянских писателей, в годы геноцида армян помогал беженцам из Западной Армении (за что был награждён народным званием «Поэт всех армян»), выступал за перемирие в армяно-грузинской войне 1918 года. После советизации Армении возглавлял Комитет помощи Армении.
Был в дружеских отношениях со многими армянскими, грузинскими, русскими поэтами и писателями своего времени, переводил с нескольких языков (Байрон, Гете, Пушкин).
Умер в московской больнице, от рака. Похоронен в Тбилиси в Пантеоне Ходживанк.
Имел крепкую и большую семью, 10 детей — 4 сына и 6 дочерей, некоторые из которых впоследствии стали известными общественными деятелями.
Один из сыновей Туманяна — Артавазд (1894—1918) погиб в 1918 году во время наступления турецких войск на Кавказском фронте.T
рое других сыновей — Мушег (1889—1938), Амлик (1896—1937) и Арег (1900—1938) были репрессированы и расстреляны в эпоху сталинизма.
Известными туманяноведами были Седа и Ануш Туманяны.
В Армении именем Туманяна названы город, улицы, школы, ему установлены памятники.
С 1953 году в Ереване (а позже и в селе Дсех) действует музей поэта.
Туманяну посвящено стихотворение В.Я. Брюсова «Да будет праведно возмездие…» (1916).
Туманян изображён на современной купюре 5000 драм.
В 2011 году была выпущена почтовая марка Армении, посвящённая Туманяну.
В 2011 году была выпущена почтовая марка России, посвящённая Туманяну.
В 2000 году была выпущена почтовая марка Армении, посвящённая Туманяну.
В 1969 году была выпущена почтовая марка СССР, посвящённая Туманяну.
Почти во всех городах Армении есть школа имени Ованеса Туманяна. Именем поэта названа также школа номер 3 в городе Степанаван. В Степанаване учился и сам поэт.
Именем Туманяна названа площадь в Москве.
В Тбилиси есть улица Туманяна.
Многие произведения Туманяна (сказки «Пес и кот», «Смерть Кикоса», «Храбрый Назар», «Ануш», «В армянских горах», «Невезучий Панос», «Лжец» баллады и др.) являются шедеврами армянской литературы. В основе многих поэм («Взятие крепости Тмук» (1902), «Ахтамар», «Парвана», «Давид Сасунский»), баллад и сказок («Капля меда», «Глупец»)
Nessun commento:
Posta un commento