domenica 8 giugno 2014

Հոգեգալուստ (Պենտեկոստե)/Festa di Pentecoste /Feast of Pentecost/Пятидесятница (Троицын день, Пентекосте)

Ամսաթիվ '2014-06-08'
Հոգեգալուստ (Պենտեկոստե)
Առաքյալների վրա Սուրբ Հոգու իջման հիշատակության տոնն է, որ տեղի է ունեցել Սուրբ Հարությունից հետո հիսուներորդ օրը: Այդ պատճառով էլ Հոգեգալուստը միշտ տոնում են Զատիկից հիսուն օր հետո: Սուրբ Հոգին Սուրբ Երրորդության երեք անձերից մեկն է, համագո և հավասար Հորը և Որդուն: Քրիստոս Իր երկրային գործունեության ընթացքում առաքյալների հետ խոսել էր Սուրբ Հոգու գալստյան մասին. «Իսկ Մխիթարիչը` Սուրբ Հոգին, որին Հայրը կուղարկի Իմ անունով, Նա ձեզ ամեն բան կուսուցանի և ձեզ կհիշեցնի այն ամենը, ինչ Ես ասացի ձեզ» (Հովհ. 14:26):
Սուրբ Հոգու գալուստը նկարագրված է «Գործք Առաքելոց»-ում. «Երբ Պենտեկոստեի օրերը լրացան, բոլորը միասիրտ, միատեղ էին: Եվ հանկարծակի երկնքից հնչեց մի ձայն` սաստիկ հողմից եկած ձայնի նման. և լցրեց ամբողջ այն տունը, ուր նստած էին: Եվ նրանց երևացին բաժանված լեզուներ` նման բոցեղեն լեզուների, որոնք նստեցին յուրաքանչյուրի վրա: Եվ բոլորը լցվեցին Սուրբ Հոգով ու սկսեցին խոսել ուրիշ լեզուներով, ինչպես որ Սուրբ Հոգին նրանց խոսել էր տալիս» (Գործք 2:1-4):
Աստվածաշնչային այս հատվածում նշվում են տարբեր երկրների անուններ, որտեղից եկածները զարմանում են` յուրաքանչյուրն իր հարազատ լեզուն լսելով: Հիշատակված տեղանունների թվում են նաև Միջագետքը, Հրեաստանը և Գամիրքը (Գործք 2:9): Եկեղեցական սուրբ հայրերից Տերտուղիանոսն ու Օգոստինոսը պնդում են, որ ավելի ճիշտ կլինի Հրեաստան բառը փոխարինել Հայաստան բառով, քանի որ ավելի տրամաբանական է, որ օտար երկրների շարքում նշված լինի Հայաստանը: Բացի այդ, աշխարհագրական առումով Միջագետքի և Գամիրքի միջև գտնվում է Հայաստանը:
Հետևաբար` այս նշանավոր իրադարձությանն ականատես են եղել նաև հայերը: Հայ Առաքելական եկեղեցում Հոգեգալստյան շարականներից են «Առաքելոյ աղաւնոյ» (Սուրբ Հոգին աղավնու տեսքով իջել է Հիսուս Քրիստոսի մկրտության ժամանակ) և «Երրորդութիւն անբաժանելի» շարականները, որոնք երգվում են առավոտյան ժամերգության ընթացքում: Իսկ երեկոյան ժամերգության ընթացքում կատարվում է անդաստանի արարողություն և ընթերցվում 12-րդ դարի Հայ եկեղեցու հայրերից Ս. Ներսես Լամբրոնացու՝ այս առթիվ գրված աղոթքը:
Քրիստոնեական եկեղեցում շնորհի վարդապետությունը կապված է Սուրբ Հոգու հետ: Ըստ այդ վարդապետության՝ յուրաքանչյուր առաքինություն աստվածային պարգև է, որ տրվում է հավատացյալին Սուրբ Հոգուց, և որևէ առաքինության վերագրումը սեփական անձին, այլ ոչ թե Աստծուն, հպարտության տանող մեծ մեղք է: Հետևաբար, Հոգեգալստյան հիշատակումը նաև կոչ է յուրաքանչյուր հավատացյալի` հպարտությունից խուսափել և աստվածային շնորհներով միայն բարի գործեր կատարել: Երկուշաբթիից սկսվում է Եղիական պահքը:
Հայ Առաքելական եկեղեցու կողմից սահմանված տարվա չորս եղանակի պահքերից սա ամառնամուտի շաբաթապահքն է: Ինչպես մյուս եղանակների պահքերը, Եղիական պահքը ևս եկեղեցական որևէ տոնի պատրաստություն չէ: Ըստ ավանդության` Եղիական է կոչվում միայն այն պատճառով, որ նախորդում է շաբաթապահքի հաջորդ կիրակիին` Եղիա մարգարեի հիշատակության տոնին: Ամառվա այս պահքը սկսվում է Հոգեգալստյան կիրակիի հաջորդ օրը (պահքի բարեկենդանը` Հոգեգալստյան կիրակի): Զատկի օրվա փոփոխման հետ պահքի սկիզբը կարող է փոփոխվել մայիսի 11-ից մինչև հունիսի 14-ն ընկած ժամանակահատվածում: Մյուս եղանակների պահքերի նման, այս պահքը ևս տևում է 5 օր` երկուշաբթիից ուրբաթ:
------------------------------------------------------------------------------------------
Data '2014-06-08 '
Festa di Pentecoste 

La festa della Pentecoste è la commemorazione della discesa dello Spirito Santo sugli Apostoli il cinquantesimo giorno successivo alla festa della Resurrezione gloriosa del Signore nostro Gesù Cristo. La Chiesa armena celebra questa festa 50 giorni seguenti la Domenica di Pasqua.
Lo Spirito Santo è una delle tre persone della Santa Trinità coesistente con, e pari a, il Santo Padre e il Figlio Santo. Durante la sua vita terrena e il ministero Cristo parlò agli apostoli circa la venuta dello Spirito Santo. Registrare le parole di Cristo, San Giovanni scrive: "Il Consolatore, lo Spirito Santo che il Padre manderà nel mio nome, vi insegnerà ogni cosa e vi farà ricordare tutto ciò che io vi ho detto." (Giovanni 14:26) .
La discesa dello Spirito Santo è descritta negli Atti degli Apostoli: "Mentre il giorno di Pentecoste stava per finire, tutti i credenti sono stati riuniti in un unico luogo. All'improvviso ci fu un rumore dal cielo che sembrava un forte vento che soffia, e riempì tutta la casa dove si trovavano. Poi videro che sembravano lingue di fuoco che si diffondono fuori e toccato ogni persona lì. Essi furono tutti pieni di Spirito Santo e cominciarono a parlare in altre lingue, come lo Spirito ha permesso loro di parlare. (Atti 2:1-4).
Nel libro degli Atti degli Apostoli, San Luca ulteriormente registra i nomi di diversi paesi, e che gli uomini di quei paesi sono stati sorpresi, quando ognuno di loro sentito la sua lingua madre. Tra i luoghi citati sono Mesopotamia, della Giudea, della Cappadocia (Atti 2:09). Due dei santi della Chiesa universale, sia di origine romana, Tertulliano e Agostino, hanno scritto che la parola "Armenia" dovrebbe eventualmente essere sostituito al posto di "Giudea", come è più logico che l'Armenia sarebbe stata menzionata tra quelle come paese "straniero", come gli apostoli vivevano in Giudea. Inoltre, per quanto riguarda la posizione geografica, l'Armenia è situata tra la Mesopotamia e la Cappadocia. Pertanto, le persone che vivono in Armenia potrebbero essere stati tra i primi testimoni dei doni dello Spirito Santo.
Tra le canzoni chiesa armena e inni, due sono dedicati alla Festa di Pentecoste: "La colomba Sent" (riferendosi allo Spirito Santo in forma di colomba che scese su Cristo durante il suo battesimo) e "Indivisibile Trinità". Questi sono cantati durante il servizio di mattina il giorno della festa. Inoltre, durante il servizio serale, il rito "Andastan" della benedizione dei quattro angoli del mondo è condotta. E 'durante questo servizio che una preghiera scritta da padre armeno Chiesa 12 ° secolo Nerses di Lambron, viene letto.
Nella Chiesa cristiana la dottrina della grazia divina è legata allo Spirito Santo. Secondo tale istruzione, ogni virtù è una grazia divina concessa ai fedeli dallo Spirito Santo. Così, attribuendo ogni virtù al proprio sé, e non a Dio, è un peccato grave e può essere manifestata in un altro, che è l'orgoglio. Quindi, commemorazione di Pentecoste è anche un appello ai fedeli per evitare di orgoglio e di utilizzare invece le grazie divine nella vita per scopi giusti e gli obiettivi morali.
Uno dei quattro periodi di digiuno stagione definite dalla Chiesa Apostolica Armena è il periodo di digiuno che precede l'inizio dell'estate. Questo periodo di digiuno, così come gli altri che precedono le altre stagioni dell'anno, non è la preparazione per qualsiasi festa, e secondo la tradizione si chiama Elia veloce, in quanto coincide la festa della commemorazione del Profeta Elia la prossima Domenica. 
Questo periodo di digiuno che precede l'inizio dell'estate inizia il giorno successivo alla festa di Pentecoste (il giorno carne precede il digiuno è la Domenica, quando la festa di Pentecoste si celebra). Con il cambiamento della festa di Pasqua l'inizio del periodo di digiuno può essere durante il periodo 11 maggio-14 giugno, come gli altri periodi di digiuno che precedono le altre stagioni dell'anno, questo dura anche cinque giorni -. Dal Lunedi al Venerdì.
..........................................................................................................
Date '2014-06-08'
Feast of Pentecost
The Feast of Pentecost is the commemoration of the descent of the Holy Spirit upon the Apostles on the fiftieth day following the Feast of the Glorious Resurrection of Our Lord Jesus Christ. The Armenian Church celebrates this feast 50 days following Easter Sunday.
The Holy Spirit is one of the three persons in the Holy Trinity coexisting with, and equal to, the Holy Father and the Holy Son. During His earthly life and ministry Christ spoke to the Apostles about the coming of the Holy Spirit.  Recording the words of Christ, St. John writes, “The Comforter, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, will teach you everything and make you remember all that I have told you.” (John 14:26).
The descent of the Holy Spirit is described in the Acts of the Apostles: “When the day of the Pentecost came, all the believers were gathered together in one place.  Suddenly there was a noise from the sky which sounded like a strong wind blowing, and it filled the whole house where they were sitting. Then they saw what looked like tongues of fire which spread out and touched each person there. They were all filled with the Holy Spirit and began to talk in other languages, as the Spirit enabled them to speak.  (Acts 2:1-4).
In the book of Acts, St. Luke further records the names of various countries, and that men from those countries were surprised, when each of them heard his native language. Among the mentioned places are Mesopotamia, Judea and Cappadocia (Acts 2:9). Two of the saints of the Universal Church, both of Roman origin, Tertullian and Augustine, have written that the word “Armenia” should possibly be substituted instead of “Judea”, as it is more logical that Armenia would be mentioned among those as a “foreign” country, as the apostles were living in Judea.  Moreover, with regards to geographical position, Armenia was situated between Mesopotamia and Cappadocia. Therefore, the people living in Armenia may have been among the first witnesses of the gifts of the Holy Spirit.
Among the Armenian Church songs and hymns, two are dedicated to the Feast of Pentecost: “The Sent Dove” (referring to the Holy Spirit in the form of a dove that descended upon Christ during His Baptism) and “Indivisible Trinity”. These are sung during the Morning Service on the feast day. Also, during the Evening Service, the “Andastan” rite of the blessing of the four corners of the world is conducted. It is during this service that a prayer written by 12th century Armenian Church father Nerses of Lambron, is read.
In the Christian Church the teaching of divine grace is related to the Holy Spirit.  According to that instruction, each virtue is a divine grace granted to the faithful by the Holy Spirit. Thus, ascribing any virtue to one’s own self, and not to God, is a grave sin and can be manifested in another, which is pride. Hence, commemoration of Pentecost is also an appeal to the faithful to avoid pride and instead, use the divine graces in life for righteous purposes and moral goals.
One of the four season fasting periods defined by the Armenian Apostolic Church is the fasting period preceding the beginning of summer. This fasting period, as well as the other ones preceding the other seasons of the year, is not preparation for any feast, and according to the tradition is called Elijah’s fast, as coincides the feast of commemoration the Prophet Elijah the next Sunday.
This fasting period preceding the beginning of summer starts the day following the feast of Pentecost (the flesh day preceding the fast is the Sunday, when the feast of Pentecost is celebrated). With the change of the Easter Feast day the beginning of the fasting period may be during the period May 11-June 14. Like the other fasting periods preceding the other seasons of the year, this one also lasts five days - from Monday till Friday.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Дата '2014-06-08'
Пятидесятница (Троицын день, Пентекосте)
Праздник, отмечаемый как день, когда Св. Дух сошел на апостолов. Это произошло на 50-ый день после Св. Воскресения, поэтому Пятидесятницу отмечают на 50-ый день после Св. Пасхи.
Св. Дух является одним из трех ипостасей Святой Троицы, единосущный и равный Отцу и Сыну. Христос в Своей земной жизни неоднократно говорил со святыми апостолами о Св. Духе: “Утешитель же, Дух Святой, Которого пошлет Отец во имя Мое, научит вас всему и напомнит вам все, что Я говорил вам” (Иоан. 14:26).
Сошествие Св. Духа описывается в Деяниях Св. Апостолов: “При наступлении дня Пятидесятницы все они были единодушно вместе. И внезапно сделался шум с неба, как бы от несущегося сильного ветра, и наполнил весь дом, где они находились. И явились им разделяющиеся языки, как бы огненные, и почили по одному на каждом из них. И исполнились все Духа Святого, и начали говорить на иных языках, как Дух давал им провещевать” (Деян. 2:1-4).
В этой главе Библии приведены названия стран, откуда прибыли люди. Они были удивлены, услышав свой родной язык. Месопотамия, Иудея и Каппадокия также стоят в ряду этих стран (Деян. 2:9). Святые отцы Церкви Августин и Тертулиан утверждают, что было бы правильнее слово “Иудея” заменить словом “Армения”: упоминание Армении в ряду этих стран было бы более логичным. Помимо этого, с географической точки зрения именно Армения находится между Месопотамией и Каппадокией. Следовательно, армяне также были свидетелями этого знаменательного события. 
Исполняемыми во время заутрени шараканы (духовные песнопени) “Голубь-посланец” (Св. Дух в образе голубя снизошел во время крещения Иисуса Христа) и “Троица неразделимая” посвящены Пятидесятнице. А во время вечернего богослужения совершается обряд освящения четырех сторон света и зачитывается молитва, написанная по этому поводу Отцом Церкви 12-го века Нерсесом Ламбронаци.
В Христианской Церкви учение о Божественном даре связано со Св. Духом. Согласно этому учению, каждая из добродетелей является Божиим даром, которым Св. Дух наделяет верующего, и любое приписывание добродетели собственной личности (а не Богу) является большим грехом, ведущим к гордыне. Следовательно, празднование Пятидесятницы призывает верующих избегать гордыни и с помощью дара Божия совершать только добрые дела.
Сразу после праздника, в понедельник, начинается Ильинский пост. Это постная неделя начала лета - одна из четырех сезонных постных недель, учрежденных Армянской Апостольской Церковью. Как и другие сезонные посты, Ильинский пост также не является приготовлением к какому-либо церковному празднику. Традиционно он называется Ильинским только потому, что предшествует воскресенью после постной недели – дню памяти пророка Илии. В зависимости от дня празднования Св. Пасхи, начало поста может меняться в период с 11-го мая по 14-го июня. Этот пост, как и другие сезонные посты, продолжается 5 дней – с понедельника по пятницу.



Nessun commento:

Posta un commento